Er zijn vast weinig mensen die nog zullen argumenteren dat een merk niet nuttig is (zo ja, lees dan mijn blog bah, merken!). Alweer 10 jaar geleden werkte ik bij Zelv, het toenmalige merk- en communicatiebureau van @monicakeunen en haar geweldige co-owners Jan Willem en Margot. Wij werden blij van elkaar. Ik van Monica omdat ze zo goed was in het doordringen tot de kern van het merk en de rol die de mensen van de organisatie daarin speelden. Zij van mij omdat ik deze kon vastleggen in het ‘Zelvpaspoort’ en ideeën had over hoe je er vervolgens iets mee kan in productontwikkeling. Zelv is helaas niet meer, maar onze goede filosofie leeft nog altijd voort. Zo heb ik onlangs de Zenith Value Anatomy game ontwikkeld, een ultieme set van 7×7 merkwaarden, waarmee je je eigen merk kan definiëren en deze als groep kan versterken met je eigen waarden en krachten. Maar de vraag blijft vandaag de dag zo actueel als het maar kan: de merkdefinitie staat. En nu?

Daarom spreek ik vandaag met @rijkvanvulpen op de #DADD2019 conferentie. ICT architecten hebben als geen ander een organisatiebrede invloed op hoe waarden in de praktijk worden gebracht. Toch zijn zij dit zich niet altijd bewust en lossen op operationeel niveau problemen op. Hoe verkorten we de omdraaitijd van een vliegtuig? Hoe organiseren we een efficiënte informatiestroom in de organisatie? Toch zijn architecten de aangewezen personen met de juiste macht om de organisatie haar bestaansrecht waar te laten maken. Dus de eerste vraag die zij moeten stellen, is: Dit probleem wat jij mij wil laten oplossen, hoe draagt dat bij tot het bestaansrecht van de organisatie? Hoe kunnen we het zo inrichten dat het ons helpt onze belofte aan de klant waar te maken?

Dus architecten, en anderen met invloed op de organisatie, hoe klein ook. Ik roep jullie op: Confronteer je opdrachtgever of leidinggevende de vraag: waarom bestaan wij eigenlijk? Welk verschil gaan wij maken in de wereld? En is de vraag die jij mij stelt, dus de juiste? En je zult zien: je wordt een agent of change die het bedrijf écht efficiënter, waardevoller en dus winstgevender gaat maken. En dat is toch de missie van elke architect. Doe het, en vertel het mij op agentofchange@amicainnovatie.nl!

Categorieën: Geen categorie

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *