OVER HOE MAKKELIJK JE KUNT FALEN IN GOEDE VOORNEMENS TERWIJL GOEDE PRINCIPES JE ELKE DAG KUNNEN HELPEN

Karamo, de ‘smooth and strong one’ van de Fab 5, verwoordde in de nieuwe serie ‘Queer eye in Japan’ opeens heel helder hoe ik denk over goede voornemens. Zijn slachtoffer, een ambitieuze millennial, had een ‘vision board’ met extreem ambitieuze doelen. Karamo zei: dit bord herinnert je alleen maar aan alles waarin je alweer geen voortgang hebt geboekt. Dit bevestigt alleen maar de negatieve aannames die je hebt over jezelf. Weg ermee. En nadat de enigszins nerdy Japanner een glorieuze make-over had gekregen van Jonathan en Tan, liet Karamo hem op zijn nieuwe superflashy whiteboard termen opschrijven onder de kop ‘I AM…’. Dit resulteerde in persoonlijke uitgangspunten van waaruit de jongen de toekomst naar zijn eigen hand kon gaan zetten zoals ‘krachtig’, ‘kleurrijk’ en ‘creatief’. 

Je kan denken van Queer Eye wat je wil (persoonlijk ben ik een groot fan), maar Karamo’s boodschap is waardevol voor al ons rationele westerlingen die maar blijven discussiëren of goede voornemens nou werken of niet. Als je sterk voor ogen hebt waar je voor staat, wat je belangrijk vindt in het leven en waarin jij goed bent, dan kan je helderder sturen hoe jij de (voor een groot deel onbepaalbare) gebeurtenissen in het leven tegemoet treedt. Als ‘creativiteit’ bijvoorbeeld je principe is, kun je in plaats van ‘elk kwartaal een nieuwe serious game ontwikkelen’ als doelstelling nemen: elke keer als ik een keuze moet maken of voor een ingewikkeld probleem sta, wil ik me realiseren dat ik creatief ben en actief gebruik kan maken van deze onderscheidende capaciteit. Dit idee werkt trouwens ook erg goed voor gedeelde principes binnen bedrijven: als de medewerkers binnen een bedrijf onderschrijven dat zij als groep empathie belangrijk vinden, kunnen zij dit principe voor zichzelf in praktijk betekenis geven, zonder zich aan stringente gedragsregels te hoeven houden. 

Wil jij ook in 2020 uitgaan van je principes in plaats van te streven naar ambitieuze goede voornemens? Kom dan naar Amica’s Anniversary Party op 13 maart. Naast de reeds verstuurde persoonlijke uitnodigingen zijn er 5 plaatsen op open inschrijving beschikbaar. Ga naar bit.ly/AMICA2020 en je ontvangt binnen enkele dagen melding of je een van de 5 gelukkigen bent. Of mail mij op 2020@amicainnovatie.nl en dan gebruiken we het Zenith Value System om jouw principes voor 2020 te bepalen. 

Categorieën: MENSENMERK

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *